top of page

Op 10 mei 2015 is de naamgeefster van onze stichting, zuster M. Edmunda van der Lee O.P., op 91-jarige leeftijd overleden. Ze was, ondanks haar hoge leeftijd, nog volop actief voor het adoptieproject en het sociale werk van de zusters Dominicanessen in Cimahi (Java). Met groot respect gedenken wij zuster Edmunda die zich meer dan 63 jaar met hart en ziel en de nodige humor en daadkracht heeft ingezet voor het onderwijs en de sociaal zwakkere medemens in Indonesië.

​

Vanaf haar komst naar Java in 1952 was zuster Edmunda 26 jaar lang hoofd van diverse kleuterscholen van de zusters Dominicanessen, eerst in Cimahi, daarna in Cirebon (1967-’74) en tenslotte in Purwokerto (1974-’78). De eerste twee jaar in Purwokerto was ze tevens priorin van het klooster. Vanaf 1978 verruilde zuster Edmunda het onderwijs voor het sociale werk, eerst vier jaar in Purwokerto en vanaf 1982 tot haar overlijden in Cimahi.

Naast de zorg voor sociaal zwakkeren en het door haar opgezette adoptieproject, realiseerde zuster Edmunda hier een woningbouwproject voor armen (foto achtergrond desktopversie) en een verzorgingshuis voor alleenstaande ouderen.

Na het overlijden van zuster Edmunda hebben de zusters Dominicanessen in Indonesië besloten ook het sociale werk en het adoptieproject voort te zetten. Stichting Edmunda ondersteunt deze twee projecten financieel.

ZUSTER EDMUNDA

Zr. M. Edmunda van der Lee O.P. (Avenhorn 1924 - Bandung 2015)